Sharif stelt een  moedige  vraag

Als je bedreigingen naar het hoofd geslingerd krijgt en geslagen wordt omdat je christen bent, kun je je dan niet het beste gedeisd houden? Je nek vooral niet uitsteken om erger te voorkomen? Voorganger en evangelist Sharif* uit Bangladesh denkt daar anders over. Hij kiest ervoor het goede te doen voor zijn aanvaller en stelt een moedige vraag.

Sharif is voorganger in een dorp in Bangladesh. Een kerkgebouw heeft hij niet, samen met wat gelovigen komen ze op wisselende plekken samen. De dorpelingen weten dat hij christen is, en het grootste deel mijdt hem. Een ander deel laat niet na om hem het leven zuur te maken. Aanstichter van veel kwaad is een moslim met een grote vissenkwekerij. Hij bedreigt Sharif. Al enkele keren voegde hij de daad bij het woord en sloeg op de evangelist in. 

Na verloop van tijd gaat het echter niet goed met de vissen van de kweker. Ze eten amper meer voer en elke dag vindt hij meer vissen dood in de vijvers. Zijn broodwinning gaat eraan. Sharif hoort het. Hij trekt de stoute schoenen aan en bezoekt de moslim. “Ik hoorde dat je vissen doodgaan? Mag ik ervoor bidden?”, vraagt de evangelist. De moslim kijkt hem uit het veld geslagen aan, overrompeld door het aanbod. 

Aarzelend stemt de vissenkweker toe. Dan bidt Sharif voor de vissen. Het duurt twee weken, dan komt de kweker de voorganger opzoeken. “Sinds je voor de vissen gebeden hebt, eten ze weer en blijven ze leven. Wie is deze machtige God? Vertel mij en mijn familie ook over Jezus”, zegt de vissenkweker. Vanaf dat moment mag Sharif de bijeenkomsten beleggen in het huis van de moslim. De vissenkweker wordt een trouw bezoeker van de diensten en komt tot geloof. Drie jaar later wordt hij samen met tien van zijn familieleden gedoopt. Als ex-moslim ontvangt hij vanaf dat moment zelf doodsbedreigingen.

* Schuilnaam om veiligheidsredenen, foto's ter illustratie.

Voed een Voorganger

Help moedige voorgangers te  overleven 

Ze kunnen rekenen op felle vijandschap, maar de moedige voorgangers die HVC steunt, gaan door met hun gevaarlijke werk. Juist temidden van de vijandigheid brengen ze het Evangelie. Door Sharifs gebed kon de vissenkweker weer in zijn eigen levensonderhoud voorzien. Maar hoe komen voorgangers als Sharif zelf aan voedsel voor hun gezinnen als ze geen betaald werk doen? De maandelijkse steun vanuit het HVC-programma Voed een Voorganger is de verhoring van hun gebed. Steunt u hen in de strijd om het bestaan?

Blijf betrokken

Ontvang het laatste nieuws over christenvervolging via e-mail (circa 2 e-mails per maand) of per post en leef mee met vervolgde christenen!

Contact

Stichting Hulp Vervolgde Christenen
Dorpsweg 85
4221 LJ Hoogblokland (NL)
info@stichtinghvc.nl

+31 (0)183 - 563 628

bereikbaar tijdens kantooruren

Maak uw gift over

ABN AMRO: NL51 ABNA 0561 4551 39
ING: NL18 INGB 0003 1340 57

Doneer online

Doneer nu        ANBI

Volg ons op

Stichting HVC helpt vervolgde christenen.