Petitie voor christenen in India

1 mei 2024

Christenvervolging neemt schrikbarend toe in India. Voorgangers en evangelisten worden opgepakt. Christenen in elkaar geslagen. Kerken vernietigd. Daarom start Stichting HVC een petitie. Daarin roepen we de EU op om zich uit te spreken en India aan te sporen de rechten van christenen te respecteren en te beschermen.

Teken de petitie

Kerken worden afgebrand

Voorgangers en christenen worden regelmatig aangevallen

Families worden uit hun huizen en dorpen verbannen

Huiskerken blijven toch samenkomen

Kom op voor vervolgde christenen en teken de petitie

De huidige regering van India, onder minister-president Narendra Modi, doet veel te weinig om christenen de bescherming te bieden die ze nodig hebben. Geweld wordt oogluikend toegestaan. Regeringsleiders op statelijk niveau spreken zich zelfs soms expliciet uit tegen evangelisatie door christenen.
Momenteel lopen er landelijke verkiezingen in India. De verwachting is dat de regerende BJP-partij van minister-president Modi opnieuw de grootste wordt. Dit kan desastreus uitpakken voor christenen. In de afgelopen 10 jaar dat hij aan de macht was, nam het aantal incidenten tegen christenen een enorme vlucht. Nu is het moment om u uit te spreken. Een nieuwe regering zal werk moeten maken van het beschermen van mensenrechten voor christenen. Dat moet een harde eis zijn van de EU richting India. Met ondertekening van de petitie roept u de EU daartoe op.

De petitie wordt ondersteund door:

• Bert-Jan Ruissen (Lijsttrekker en Europarlementariër SGP Europees Parlement)

• Anja Haga (Lijsttrekker en Europarlementariër ChristenUnie Europees Parlement)
  • Sander Smit (Lijsttrekker BBB Europees Parlement)
  • Jan Dirk van Nifterik (Directeur Stichting HVC)

Teken de petitie ook

Religieus geweld

Een groot probleem zijn de antibekeringswetten in India. Meerdere staten hebben zulke wetten. Die leggen restricties op aan bekeerlingen tot het christelijk geloof en aan evangelisatie. Opvallend is dat de wetten geen beperkingen opleggen aan bekeerlingen tot het hindoeïsme. Deze wetten zijn in strijd met de grondwet van India die vrijheid van godsdienst garandeert. Het geeft radicale hindoes de ruimte om hun agressie te botvieren op christenen en hen aan te vallen. Dit is sinds febrauri jl. heel duidelijk zichtbaar in de regio Chhattisgarh; waar geweld nu aan de orde van de dag is >

Omgekeerde wereld

Afgelopen maart werd in een dorp vlakbij de zuidelijk gelegen miljoenenstad Hyderabad een Methodistenkerk aangevallen door een menigte van honderden hindoes. Zij sloegen en mishandelden kerkgangers, waarvan drie in een kritieke toestand raakten. Toen de politie arriveerde, arresteerde zij niet alleen aanvallers maar ook christenen. De aanvallers kwamen direct vrij, de aangevallen christenen pas na twee weken.

Het tekent de vooringenomen houding van overheid en de politie. Christenen kunnen niet rekenen op de bescherming die zij mogen verwachten en belanden ten onrechte in het verdachtenbankje. Getallen tonen de enorme reikwijdte van het gebrek aan geloofsvrijheid. In 2023 zijn 2.228 kerken verwoest, meer dan 10.000 christenen mishandeld, 62.119 christenen ontheemd en 2.085 christenen zonder rechtszaak opgesloten (bron: Open Doors).

Ik kom voor hen op en teken de petitie!

Naast het ondertekenen van de petitie kunt u nog meer doen:

• Bid voor hen: Onze Indiase broeders en zusters hebben ons gebed harder nodig dan ooit nu christenvervolging toeneemt door het politieke beleid van de regeringspartij. Bid dat de macht van deze partij ingeperkt zal worden. Bid ook om veiligheid en bescherming.

• Steun hen: HVC staat als een bondgenoot naast de vervolgde christenen in India. Na een onterechte arrestatie kunnen wij aankloppen voor juridische ondersteuning. Na een aanval helpen wij bij het betalen van ziekenhuisrekeningen van de getroffen christenen. Met uw gift via onderstaand donatieformulier kunnen wij hen blijven helpen!

Steun de slachtoffers van vervolging in India

Op dit moment leven christenen in India in grote angst. En het is nog niet voorbij. Helpt u ons om deze broeders en zusters vandaag én morgen bij te staan met concrete hulp?

Betaalmethode